جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1529
کابالا عرفان سیاسی یهود: مقدمه‌ای بر شناخت ابعاد سیاسی عرفان یهودی از منظر یک مسلمان
نویسنده:
محمدبهزاد کرمانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
مشهد: سخن‌گستر,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این کتاب به دنبال بررسیِ چگونگی پیوند عرفان و سیاست در آیین یهود است و می‌کوشد نشان دهد که این تعامل در طول تاریخ سازنده بوده است یا مخرب؟ کتاب در سه بخش و پنج فصل تنظیم گردیده و مؤلف با روش توصیفی و تاریخی به تحقیق و بررسی در این موضوع پرداخته است. در بخش اول کلیاتی پیرامون تعریف عرفان و سیاست دین یهود و تعالیم فرقه‌های آن و نیز سیر تاریخی عرفان یهودی آمده است. در بخش دوم یعنی عرفان سیاسی یهود، به موضوع اصلی کتاب پرداخته شده و جریان فراماسونری و عرفان سیاسی یهود و همچنین آرمان مسیحیایی و عرفان سیاسی یهود مورد بررسی قرا رگرفته است. در بخش سوم خلاصه و نتیجه‌گیری مباحث مطرح‌شده آمده است.
این سه نفر یهودی: مارکس، فروید، دورکیم
نویسنده:
سیدمحمد قطب، محمدعلی عابدی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: بی‌نا,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این کتاب بخش کوچکی از شمارة دوم اسلام و نابسامانی‌های روشنفکران اثر مفسر معروف سیّد محمد قطب (1906 ـ 1966 م.) است. کتاب به تحلیل عملکردهای علمی سه دانشمند یهودی یعنی کارل ماکس، زیگموند فروید و ... امیل دورکیم در اقتصادف روانشناسی و جامعه‌شناسی می‌پردازد. از نظر مؤلف این سه نفر به دلیل نظریات همگانی و حقایق علمی که در جامة بحث و تحقیق به جامعة بشری عرضه نمودند. سبب انحراف و مقابله با دین شدند. سیدقطب معتقد است، آنچه این دانشمندان را به طرح نظریات خاص کشاند، تأثیراتی بود که آن‌ها از داروین گرفته و در نتیجه نظریات خوش را با توجه به مبانی مادی داروین مطرح کردند. ادامة کتاب نیز به تحلیل و نقد مهم‌ترین نظریات این سه دانشمند یهودی و تأثیرات آن‌ها اختصاص دارد.
کابالیسم: عرفان یهودی
نویسنده:
داود رنجبران
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: ساحل اندیشة تهران,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این کتاب دربارة عرفان یهود به ویژه شاخة قبالا نوشته شده است. بنابر گفتة نویسنده در این پژوهش سعی بر آن بوده است تا با توجه به دیدگاه‌های گوناگون بدون نگاه جانب‌دارانه، عرفان قبالا را مورد بررسی قرار دهد. همچنین کوشیده شده است از لابه‌لای نظریات مختلف، به ویژه اعتقاد یهودیان ساکن در سرزمین اشغالی به عنوان مبلغان و مروجان اصلی قبالای امروزی، کنه حقیقت رازآلود قبالا را بررسی کند. شایان ذکر است که مؤلف برای نوشتن این اثر از منابع مختلفی استفاده نموده که بیشتر آن‌ها منابع اینترنتی هستند، در صورتی که کتاب‌های ارزشمندی در زمینة قبالا نوشته شده است. کتاب دو بخش اصلی دارد که هر بخش شامل چند ضمیمه است. در بخش نخست به تاریخچة قبالا و تأثیر آن‌ها از مکاتب مختلف مصر باستان گرفته تا دوران جدید و همچنین بررسی ادبیات عرفانی یهود پرداخته شده است. در بخش دوم تأثیرات قبالا در جهان معاصر مورد بررسی قرار گرفته و مهم‌ترین مشترکان قبالا با برخی مسلک‌ها از جمله اپیکوریان، کلبیان، رواقیان و نوافلاطونیان و تأثیراتی که از دورة هلنی و جریانات آن داشته، بیان شده است.
صبح امید: شامل شرحی مبنی بر عوالم اسلام و یهود
نویسنده:
عبدالله امین‌زادة ناسی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
بی‌جا: بی‌نا: بی‌تا,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب حاضر به بررس تطبیقی عقاید دو دین اسلام و یهودیت می‌پردازد. انگیزة اصلی مؤلف، رفع بدبینی مسلمانان نسبت به یهودیان و بالعکس بوده است. مؤلف در مباحثی که پیرامون اسلام آورده، کوشیده است تا موضع دین اسلام را نسبت به یهود، بدون کوچک‌ترین دشمنی خاصی نشان دهد. اصلی‌ترین منابع نویسنده، کتاب مقدس (عهد عتیق) و کتاب قرآن کریم بوده است. کتاب دارای مطالب پراکنده و مختلفی است و به طور کلی نیمی از مطالب کتاب به برخورد و ارتباط متقابل یهودیان و مسلمانان از صدر اسلام تا دوران معاصر اختصاص دارد. مؤلف کوشیده است در این بخش به رفع برخی از اتهامات بر ضد یهودیان بپردازد. در ادامه تعالیم مشابه دین یهود و اسلام، به ویژه تعالیم مربوط به دوران حضرت ابراهیم (ع) تا حضرت موسی (ع)، با توجه به آیات عهد عتیق و قرآن کریم بررسی شده است. در انتها مطالبی دربارة عید نوروز و برخی دانشمندان یهودی دورة معاصر ذکر گردیده، که مؤلف به ویژه عید نوروز را به تعالیم حضرت موسی (ع) و روز قراردادن الواح ده فرمان در جایگاه مخصوص خود در روز اول ماه نیسان عبری مرتبط دانسته است.
چهرة یهود در قرآن
نویسنده:
عفیف عبدالفتاج طبّاره، مهدی آیت‌اللهی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: جهان‌آرا، بی‌تا,
چکیده :
کتابی است مفصل که به بررسی تصویر یهودیت (یهود و انبیای آن در قرآن کریم می‌پردازد. این کتاب ترجمه‌ای از متن عربی با عنوان اليهود في القرآن است. نویسنده با رویکردی مبتنی بر آیات قرآن و کتاب‌های سیره به این بررسی پرداخته است. کتاب از دو بخش کلی تشکیل شده که بخش نخست آن پیرامون رفتار یهود نسبت به اسلام به خصوص در زمان حضرت محمد و رفتار آن حضرت با ایشان مطالبی آمده است. در بخش دیگر رفتار یهودیان در برابر پیامبران آسمانی خویش از ابراهیم تا موسی (ع) مورد بحث و بررسی قرار گرفته و رفتار خصمانه و تجاوز‌طلبانة آنها در برابر انبیا و همچنین مهم‌ترین خصایص آنان با توجه به متن قرآن آشکار شده است.
مناظرة بحرالعلوم سیدمحمد مهدی بروجردی طباطبایی با یهودیان ذوالکفل با مقدمه و تصحیح زابینه اشمیتکه و رضا پورجوادی
نویسنده:
احمدرضا رحیمی ریسه
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: مرکز پژوهش میراث مکتوب,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این کتاب گزارش مواجهة سیدمحمّد مهدی بروجردی طباطبایی مشهور به بحرالعلوم (1155- 1212 ق.) دانشمند امامی مذهب با یهودیان ذوالکفِل (شهری در سی کیلومتری جنوب حلّه میان نجف و کربلا) در سال 1211 ق. است. متن عربی کتاب بسیار کوتاه است و در ادامه گزارش فارسی آن نیز آمده است. نگارش گزارش متن عربی کتاب در سال 1221 ق. و متن فارسی آن در 1252 ق. به پایان رسیده است. متن مناظره بیشتر پیرامون انتقاداتی است که سید بحرالعلوم دربارة محتوای تورات مطرح می‌کند، مسائلی مانند گوساله‌پرست‌شدن قوم بنی‌اسرائیل و عبادت بتان، تحریف تورات، قصة لوط و دو دختر او و ... . این مسائل در نهایت یهودیان را به تأمل در عقاید دینی خویش وامی دارد. شایان ذکر است که مصححان کتاب مقدمة ارزشمندی دربارة کتاب، نسخه‌ها، و روش تصحیح آن نوشته‌اند؛ همچنین متن مقدمة انگلیسی نیز در انتهای کتاب آورده شده است.
مسألة فی وجوب الجزیة علی الیهود و المنتمین الی الجبابرة
نویسنده:
شیخ ابوجعفر محمد بن حسن طوسی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
روح الفلسفة المسيحية في العصور الوسطى
نویسنده:
اتين ژیلسون؛ مترجم: امام عبدالفتاح امام
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 1529